오디오 관련 기술 설명

PS Audio 폴 맥고완이 설명하는 I2S

raker 2024. 11. 2. 13:51

I2S 입력 인터페이스에 대한 설명을 PS Audio 폴 맥고완으로부터 들어봅니다.

유튜브에 실린 설명을 텍스트로 다운로드하여 구글 트랜스레이터로 번역해 놓았습니다. (일부 매끄럽지 않은 부분은 제가 약간 손보거나 보탰습니다.)

원문은 나중에 실었습니다.

 

 

 

안녕하세요, 환영합니다

저는 폴입니다.
오늘의 질문은 미국에 있는 데이브에게서 왔습니다. 

데이브, 당신은 더 잘할 수 있었을 겁니다. 

미국은 꽤 큰 나라입니다.
좋아요, 데이브는 자신이 어느 주에 있는지 알리고 싶어 하지 않습니다.
폴, 저는 PS 오디오 퍼펙트 웨이브 제품과 특히 I2S 인터페이스에 흥미가 있습니다.
I2S의 음향적 이점에 대해 설명해 주세요.

글쎄요, 먼저 I2S가 무엇인지 이야기해 봅시다.
그런 다음 이점에 대해 이야기해 봅시다.
모든 DA컨버터와 모든 CD 플레이어에는 I2S 버스가 있습니다.
이제 CD 플레이어를 살펴보겠습니다. 

CD 플레이어는 전송 장치와 DAC가 하나의 상자에 들어 있기 때문입니다. 

그렇죠. 그러면 전송 장치의 정보가 CD 플레이어 내부의 DAC에 어떻게 연결될까요?
글쎄요, 이 I2S 인터페이스가 두 장치를 연결합니다.
그리고 여러 개의 라인이 있습니다. 그래서 우리는 필요한 모든 것을 얻어야 합니다.
좋아요, CD나 블루레이 또는 다른 곳에서 데이터를 전송에서 끌어낼 때, 그것을 끌어내는 것입니다.
클록 라인과 데이터 라인이 있고, 비트 클록, 워드 클록, 마스터 클록, 데이터 라인이 있으며, 데이터에는 실제 음악 정보가 있습니다. 

클록은 모든 것을 적절한 속도로 움직이게 하고, 거기에서 나오는 모든 단어는... "여기 단어의 시작이 있습니다, 여기 단어의 끝이 있습니다"라고 말해야 합니다.

그래서 여러분이 생각하는 것과는 달리 디지털 데이터에는 많은 구성 요소가 있으며, 이러한 모든 구성 요소는 모든 DAC, 모든 CD 플레이어에 내재되어 있는 이 I2S 인터페이스에 설명되어 있습니다.
그래서 우리는 일반적으로 전송에서 나오는 I2S 데이터를 보지 못합니다.
일반적으로 보는 것은 동축 케이블이나 Toslink, 아마도 AES/EBU XLR일 것입니다.
하지만 어떤 경우든 단일 와이어입니다.
우리가 무시할 것은 본질적으로 하나의 와이어인 AES/EBU를 무시할 것입니다.
그냥 둘 다 있는 것입니다. 하나는 올라가고 다른 하나는 내려가는 균형 잡힌 케이블입니다.
하지만 나오는 것은 하나뿐입니다.

그리고 그것을 S/PDIF라고 합니다. 소니 필립스 디지털 인터페이스입니다.

그래서 CD가 처음 출시된 1980년대 초에.
CD를 발명한 소니와 필립스는 CD 플레이어에서 다중 도체 케이블이 나오는 것을 원하지 않았습니다.
그리고 그들은 그렇게 하기를 원했던 많은 이유가 있었습니다.
처음에는 플레이어의 디지털 출력에 커버 아트가 있어서 텔레비전에 특별한 작은 수신기가 있다면 커버 아트가 나오는 것을 볼 수 있었습니다.
그리고 그들은 이것을 가지고 여러 가지 다른 것을 시도했습니다.
하지만 그 S/PDIF 신호에 내재된 소니 필립스 디지털 인터페이스는 디지털 데이터와 모든 클록이었습니다.
하지만 I2S와는 달리 케이블이 하나뿐입니다.
그럼 그들은 어떻게 했을까요?
그래서 그들이 하는 일은 오래전에 발명된 것으로 모든 신호를 함께 다중화하는 것입니다.
그래서 I2S의 네 줄을 취하면 다섯 개가 있다고 생각합니다.
정규화되지 않고 접지되기 때문입니다.
하지만 데이터를 가져오면 클록과 I2S의 데이터는 분리되어 있고, 이 모든 것을 이진 위상 마크 2라는 형식으로 결합합니다.
코드에 대한 이진 위상 마크라고 생각합니다.

 

어쨌든, 그것은 모든 것을 코드 유형으로 함께 던지는 수단입니다.
그런 다음 접지에 하나의 도체가 있는 하나의 케이블로 나갈 수 있습니다.
그것이 우리의 동축 케이블 또는 S/PDIF 출력 또는 Toslink입니다.
그리고 그것이 그것에 들어가면. 그리고 그것은 전송에서 나옵니다.
그런 다음 그것이 DAC로 들어갈 때.

이제 우리는 그것을 다시 분해해야 합니다.
그리고 우리는 모든 그 클록과 그 데이터를 분리해야 합니다.
그래서 우리는 그것을 다시 트랜스포트에서 I2S로 되돌립니다.

우리는 I2S로 시작합니다. (편집자 주: CD 트랜스포트 광전기모듈에서 나오는 디지털 오디오 출력운 I2S 신호입니다.)
그런 다음 우리는 그것을 다중화하여 하나로 압축합니다. (편집자 주:  I2S를 통해 전달받은 디지털 오디오 신호를 가져와서 다시 자르고 다중화... 압축합니다.)
그것은 S/PDIF를 통해 나갑니다. (CD트랜스포트의 S/PDIF 디지털 오디오 출력을 말함)
그리고 그것은 다시 또는 언코딩되어 다시 작동하고 DAC로 돌아가야 합니다. (편집자 주: DAC에서 코딩된-압축된- 신호를 언코딩합니다)

 

우리의 I2S는 우리가 확실히 발명하지 않은 것은 단순히 말하고 있습니다... 이것(디지털 시그널)을 다중화하고 다시 빼낼 때 손상이 발생합니다.

S/PDIF 로부터 적합한 신호를 빼내오는 문제를 해결하고 지터를 해결하기 위해 오랜 시간이 걸렸다는 것을 얘기하고 싶군요.

그리고 항상 그것을 압축해서 다시 꺼내지 않는 것이 좋습니다.
즉, 트랜스포트 뒷면에서 I2S를 꺼내어 DAC 입력으로 옮깁니다.


우리는 이 I2S 데이터를 전달하는 HDMI 케이블을 가지고 있습니다.
그리고 네, 훨씬 더 나은 소리가 납니다.
왜냐하면 당신은 그것을 엉망으로 만들고 위상 잠금 루프를 사용하여 모든 것을 압축한 다음 다시 압축하지 않았기 때문입니다. 

(그리고 그것을 다시 가져오려고 하는 이 모든 다른 까다로운 것들...)
제 말은, 그것을 바로 더 좋게 만들 수는 없고 더 나쁘게 만들 수만 있으므로, HDMI 케이블을 통해 하는 것처럼 I2S 데이터를 원래 형식으로 유지합니다.
그리고 우리는 HDMI 케이블만 사용합니다.
왜냐하면 그것은 훌륭하고 잘 차폐된 다중 도체 케이블이기 때문입니다.
무엇이든 될 수 있지만 그것은 찾기 쉽습니다.
그리고 그것(HDMI 케이블)이 우리가 사용하는 것입니다.
네, 훨씬 더 나은 것 같습니다.
우리는 데이터에 사용하는 사양을 공개했습니다.
공개적으로 사용할 수 있습니다.
그리고 다른 여러 회사에서 데이터를 전달하는 더 나은 방법이기 때문에 구현했습니다.
그러니 질문에 대한 답이 되었으면 합니다.


What in the world is I2S?

 

Well, hey, welcome back

 

I'm Paul. 

Our question today comes from Dave in the United States. Now Dave you could have done better NAB the United States is a pretty big ass country. 

All right, Dave doesn't want to be known what state he's in. 

Paul, I am intrigued by the PS audio perfect wave products and specifically the I squared s interface. 

Please describe how I squared s that it looks like I - s differs and the sonic advantages thing. 

 

Well, let's first talk about what I squared s is. 

And then we'll talk about what its advantages are. 

So inside every DNA converter and every CD player is the i2 s bus. 

Now let's just take a CD player because the CD player is a transport and a DAC in one box. Right. So how is the information from the transport connected to the DAC inside of a CD player. 

Well this I squared s interface is what connects them. 

And there are a number of lines. so that we are required to get everything we need. 

Okay, so when we pull data off of a transport off of the CD or a blu-ray or whatever it is where we're pulling it off. 

There are clock lines, and data lines, there's a bit clock a word clock, and a master clock, and a data line, and the data has actual musical information. the clocks keep everything moving at a proper pace and every word that comes out of there we have to say, ok here's the beginning of a word, here's the end of a word, and like that so unlike what you might think digital data has many components and those are all described in this I squared s interface which is inherent in every DAC every CD player. 

So we don't normally see I squared us data coming out of a transport right. 

What you normally see is a coax or a Toslink maybe AES/EBU right an XLR. 

But in any case it's a single wire. 

What we're gonna ignore we'll ignore a es e bu which is essentially one wire. 

It's just it has both you know as one goes up the other goes down it's a balanced cable. 

But there's only one thing coming out. 

And that is called S/PDIF, the Sony Philips digital interface.

 

So in the early 1980s when CD was first released. 

Sony and Philips who invented the CD didn't want to have a multi conductor cable coming out of their CD players. 

And that they had plenty of reasons why they wanted to do it. 

At first, the digital output of a player had cover art that you could put on to if you have a special little receiver on your television you could see cover art that came out. 

And then they had this and they tried a bunch of different things. 

But inherent in that S/PDIF signal the Sony Philips digital interface was the digital data and all the clocks. 

But it's unlike I squared s it's only one cable. 

So how'd they do that? 

So what they do and this was invented you know a long time ago is they multiplex all the signals together.

So if you take the four lines of I squared s there's I think there's five. 

Because it's not normalized but ground. 

But if you take the data the clocks and the data from the I squared s is separate and you combine them all together into this format called a bi-phase-mark 2.

I think it's bi-phase-mark to code.

 

Anyway, it's a means of throwing all those things together in a type of code. 

it can then go out in one cable with one conductor in the ground.

That's our coax or our S/PDIF output or Toslink. 

And then when it gets into it. and that comes out of the transport. 

When it then goes into the DAC. 

 

Now we have to take it back apart. 

And we have to separate all those clocks and those data.

Those data from each other. 

So we get it back to I squared s so in the transport.

 

We start as I squared s. 

We then multiplex it down and squeeze it down into one. 

it goes out through S/PDIF. 

And then it has to be re or undone uncoded back into work and the DAC. 

So our I squared s which we certainly didn't invent is simply saying… There's damage done when you multiplex this together and you pull it back out. 

I mean for years the Jitterbugs and all that took care of those problems of pulling S/PDIF back into a proper signal. 

 

And it's always better not to squeeze it down and bring it back out. 

Which is I squared S so out of the back of our transports and into the input of our DAC.

 

We have an HDMI cable that carries this I squared s data. 

And yes it sounds considerably better. 

Because you haven't mucked about with it and gotten everything squeezed in and then squeezed back out through the use of phase-locked loops. 

And all these other tricky things to try and get it back.

I mean you can't make it better right you can only make it worse and so by keeping the I squared s data in its original format as we do through the HDMI cable. 

And we use HDMI cables only. 

Because they're a great well shielded multi conductor cable. 

Could be anything but that's easy to find. 

And that's what we use. 

And yes it sounds considerably better. 

And there are a few and we have published that spec that we use on our data.

It's available publicly. 

And a number of other companies have implemented it because it's a better way of delivering data. 

So hope that answers your question.

 

We'll talk to you tomorrow.